Cestovní kanceláře myslí na pomoc svým klientům při neštěstích na cestách
Asociace cestovních kanceláří České republiky ve spolupráci s Psychosociálním intervenčním týmem České republiky uspořádala pod záštitou ministra pro místní rozvoj pana Kamila Jankovského 13. června 2013 v pražském hotelu Kampa konferenci Kritické a tragické situace v cestovním ruchu aneb Jak má postupovat management cestovních kanceláří a dopravců v případě vzniku mimořádné události, která postihla jejich klienty.
Cílem konference bylo formulovat úlohu a doporučit postupy dopravců a cestovních kanceláří v případech, kdy dojde k vážné nehodě či podobné kritické situaci s tragickými následky, a sice nejen z hlediska zákonných povinností a zvládnutí situace po technicko-organizační stránce, ale i z hlediska etického přístupu a potřeb zasažených a jejich blízkých.
„Na rozdíl od dopravních nehod individuálních turistů nepředstavují tragické události, jako jsou havárie autobusu se smrtelnými následky, v cestovním ruchu ani promile případů. Proto s nimi nemají cestovní kanceláře ani mnozí dopravci dostatek zkušeností. Znají sice své zákonné povinnosti, ale vystižení toho nejlepšího přístupu po lidské stránce není jen věcí vůle, ale také psychologických znalostí. Jenže to v žádném předpise pro podnikatele nenajdete.“, říká předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Viliam Sivek, který konferenci moderoval spolu s Bohumilou Bašteckou, odbornou garantkou Psychosociálního intervenčního týmu. „Proto jsme společně uspořádali pro management cestovních kanceláří a dopravců toto setkání.“
Své zkušenosti a poznatky z kritických situací a jejich řešení přednesli PhDr. Věra Zemanová z ministerstva zahraničních věcí, mjr. Ing. Jan Hora, který vedl zásah integrovaného záchranného systému u nehody francouzského autobusu 8. 4. 2013 u Rokycan, o praktických postupech a zkušenostech ze zahraničí hovořili JUDr.Štefan Viedenský, mgr. Anna Kašparová a ThDr.Tomáš Kotrlý. Marie Sotolářová na základě konkrétních případů připomněla důležitost lidského vyjádření lítosti vůči zasaženým, Petra Pudilová, přeživší nehody autobusu u Nažidel v roce 2003, zdůraznila důležitost informací a zprostředkování kontaktů mezi cestujícími po neštěstí. Richard Bílý jako dopravce zdůraznil potřebu a momenty prevence, Ing. Lenka Paříková z EuroAlarm Assistance popsala, jak řešení kritických situací probíhá a kde je nejvíc třeba součinnost a koordinace všech zúčastněných.
„Tragické události se prostě občas dějí. Lidé se musí naučit přijímat je s pokorou a počítat i se smrtí, protože ta je přirozenou součástí života“, říká Bohumila Baštecká. „Na nás je, abychom lidem pomohli a poradili, kam se mohou o pomoc obrátit.“
Konferenci zakončil předseda ACK ČR Viliam Sivek slibem, že ACK ČR ve spolupráci s PIT na základě výsledků konference zpracuje pro cestovní kanceláře a dopravce manuál, jak v kritických situacích postupovat. „Pevně věřím, že ho nebudou letos potřebovat, ale chceme být připraveni,“ dodal. Jako nejzákladnější byla zdůrazněna prevence, zajištění jednotných informací a koordinace, opora, lidský přístup a vyjádření lítosti a propojování lidí, kterých se událost dotkla.